onsdag den 30. december 2015

Spansk barok med sang, dans og tegneserie

Ensemblet Via Artis Konsort har pakket en samling dansesange fra 1600-tallets Spanien ind i en historie om en musiker fra den tid der levede et dobbeltliv ved kongens hof og på samfundets bund. Handlingen udspiller sig som tegneserie på et lærred, musikerne både spiller og er statister i ti musikalske tableauer, sangerne fortæller saftige historier, og en flamencodanser giver dem et passioneret kropsligt udtryk. Forestillingen hedder Escarramán og har premiere på Den fynske Opera og teatermuseet i 2016.



Af Marianne Ryde

En musiker ved navn Juan de Vado er ansat ved den spanske konges hof, men lønnen er ussel, og for at forsørge sig selv og familien må han supplere med mere tvivlsomme hverv i den fattige bydel hvor han går under navnet Escarramán. Med fortællingen om denne historiske person som ramme præsenterer Via Artis Konsort dansesange fra 1600-tallets Spanien.
- Disse sange er i bund og grund folkemusik akkompagneret af guitar – de kan faktisk sammenlignes med 60'ernes rockmusik. I begyndelsen chokerede de alle andre end de unge og blev lynhurtigt forbudt – der var strenge straffe for at fremføre dem, for de kunne være både vulgære og frivole og var i hvert fald temperamentsfulde og sensuelle, fortæller organisten Poul Udbye Pock-Steen der står i spidsen for projektet.
- Sangene blev skabt ind i et samfund der var enormt klassedelt, nærmest i forfald og præget af store etniske konflikter. I 1492 var jøderne blevet fordrevet, og i starten af 1600-tallet var det muslimernes tur. Samfundet blev drænet for menneskelig kapital, og derfor faldt det sammen.
- Der blev hentet rigdomme hjem fra Latinamerika, men de blev brugt til fest og farver for de rigeste, mens resten af befolkningen var ekstremt fattige. På samfundets bund levede en del jøder og muslimer skjult og blandet med en sigøjnerbefolkning som var tolereret, men undertrykt. Det var nogle halvillegale samfund hvor man måtte ernære sig som man bedst kunne, med plattenslageri osv.
- Den musik der opstod i dette multikulturelle samfund, fik selvfølgelig elementer fra både jødisk og maurisk musik. Sangene var som sagt ildeset i det etablerede miljø, men ret hurtigt, præcis som det skete med rockmusikken, begyndte også overklassen at bruge dem. Selv kirkerne tog dem til sig og forsynede dem med religiøse tekster, evt. som en parafrase over de forbudte tekster. Og de hyrede også de samme musikere til at synge dem, for der var jo ikke andre som kunne.
- Dansene blev også brugt i teatret – det eneste sted hvor høj og lav mødtes. Og herigennem spredtes de videre til stiliserede former som allemande, menuet og sarabande der blev brugt flittigt i barokkomponisternes suiter. Samtidig levede musikken videre blandt folket, og 200 år senere dukker den op som flamenco.



Dansende sang og syngende dans
Via Artis Konsort beskæftiger sig ofte med spansk musik fra middelalder, renæssance og barok, gerne i en form for temakoncerter.
På det seneste har de inviteret flamencodanser Julie Andkjær Olsen ind i kredsen og i det hele taget inddraget flere visuelle elementer i deres koncerter, og med forestillingen Escarramán bliver der ekstra tryk på dramatikken.
Dansesangene er samlet til en såkaldt pastiche-opera i ti tableauer, som bliver bundet sammen af historien om Escarramàn. Den fortælles i recitativer som Poul Udbye Pock-Steen har skrevet på dansk til lejligheden, og ledsages af en tegneserie projiceret op på storskærm. Tegningerne står spanieren Alberto de Arriba Guisande for. Han har studeret de mange malerier og tegninger fra tiden og fremmanet et autentisk univers.
Storskærmen bruges ikke kun til tegneserien, men også til sangteksterne. De er nemlig virkelig en oplevelse, historier fulde af skøre indfald og masser af detaljer, også dem man ellers ikke talte højt om.
"Her var et lille oprør nedefra, fuldstændig som i den tidlige rockmusik," bemærker Poul.
Alt det sanselige og passionerede kommer også frem i Julie Andkjær Olsens dans som har elementer af flamenco med masser af håndklap, kastagnetter osv.
"Vi giver musikken mere krop end man er vant til i den klassiske koncertsal, og prøver at få sangen til at danse og dansen til at synge," siger hun.
En mobil forestilling
Escarramán har premiere den 4. februar på Den Fynske Opera og Københavnerpremiere på Hofteatret den torsdag den 14. april 2016. Men den er skabt til at kunne flyttes rundt og sættes op i teatersale, koncertsale, større kirkerum osv.
"Den appellerer helt sikkert til et bredt publikum, så vi håber at komme lidt længere ud end normalt med den klassiske musik," siger Poul Udbye Pock-Steen.
Forestillingen er også allerede booket til en del kulturhuse, musikforeninger, små teatre og festivaler i hele landet. Se hvor der er forestillinger på websiden
Man kan læse mere om forestillingen og hvordan man booker den, på escarraman.com

Ingen kommentarer:

Send en kommentar