Kender du Carmen? Ja, du kender sikkert nogle af arierne i Bizets opera og ved at Carmen er en fri fugl der ikke lige kan tæmmes. Men hvad er det egentlig for nogle følelser der er på spil i denne og andre operaer, og hvilken rolle spiller de følelser i dit eget liv? Det inviterer sangeren Maria Hanke kvinder til at udforske på kurset ’Operaens Kvinder – Kvindernes Opera’.
Af Marianne Ryde
Maria Hanke er professionel opera- og koncertsanger. Hun er uddannet på konservatorierne i Amsterdam og København og debuterede som mezzosopran fra solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2006. Senere har hun lagt sin stemme om til sopran. Hun har optrådt i flere forskellige operaroller og været fast ansat i Den Jyske Operas Kor, undervist på Statens Teaterskole og Det Jyske Musikkonservatorium, og hun underviser nu i stemme- og performancetræning.
Maria elsker ikke kun at synge opera, hun vil også gerne sætte ord på hvad musikken gør ved os mennesker. Og med det utraditionelle operakursus inviterer hun kvinder til at fordybe sig i de store følelser som operaen kan aktivere.
”Der er så meget godt i operaen – den rører en dybt, den har ligefrem en sjælerensende effekt. Når jeg underholder med arier til fester, kommer folk tit op til mig bagefter og siger: ’Jeg troede ikke jeg kunne lide opera, men da du sang, blev jeg meget rørt’. Folk tror at opera er noget elitært, noget fjernt og langt væk fra dem selv; men det er jo helt forkert, opera handler om det som vi alle sammen føler. Jeg vil gerne være med til at fjerne skellet mellem de udøvende og publikum og få al den fantastiske musik ned fra piedestalen og ud til mange flere mennesker.”
Kvinderoller og arketyper
”Find din indre diva, jomfru, bitch, moder, gudinde gennem operaens fantastiske musik og drama.” Sådan inviterer Maria sine medsøstre ind i operaens univers. Over fem aftener vil hun gennem sang og forskellige fysiske øvelser få deltagerne til at mærke på deres egen krop hvad opera handler om.
Ingen bliver tvunget til at synge, det er primært Maria der synger akkompagneret af pianisten Anne-Marie Lipsonen, men hun vil dog forsøge at give deltagerne en lille fornemmelse af stemmen som instrument.
Maria gennemgår de mest grundlæggende kvindelige arketyper - f.eks. jomfru, forførerske, moder, præstinde - og har forskellige øvelser der inviterer deltagerne til at benytte arketyperne som genvej til løsninger i deres eget liv.
Kurset er samtidig en mere traditionel indføring i forskellige operaer og kvinderoller, blandt andet vil hun fortælle om Wagners Tannhäuser, Bizets Carmen, Puccinis La Boheme og Korngolds Die Tote Stadt – selvfølgelig med masser af eksempler på kvindearier.
Også for mænd – men senere
I første omgang handler kurset om kvinderoller og kvindelige arketyper, og derfor er det kun rettet mod kvinder. Men Maria arbejder på at udvide med den mandlige side af operauniverset så der også bliver noget for mænd.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar