mandag den 3. januar 2011

20 år for barokmusikken

I år er det 20 år siden at tre barokmusikentusiaster startede Sydskandinaviens første egentlige barokorkester, Concerto Copenhagen - CoCo blandt venner. Vi har talt med den ene af de tre stiftere, blokfløjtespilleren Nikolaj de Fine Licht.



Af Claus Adam Jarløv

Barokmusik på originalinstrumenter – det var bestemt ikke hverdagskost i 1991, og slet ikke i Danmark. Der blev snakket om sagen og gjort forskellige forsøg, blandt andet i kredsen omkring Center for Historisk Musik i København. Men hverken de etablerede orkestre eller musikkonservatorierne viste nogen synderlig interesse for at få de ”nye” tanker om opførelsespraksis indarbejdet i det danske musikliv.
Helt anderledes så det ud i Holland hvor en del danske musikere tog ned for at uddanne sig. Her stod barokmusik meget højere på den musikalske dagsorden, og man kunne hver weekend høre indtil flere koncerter med forskellige barokorkestre; det var simpelthen en etableret del af musikbilledet, fortæller Nikolaj de Fine Licht.
Nikolaj tog hele sin blokfløjteuddannelse i dette stimulerende miljø, og da han kom hjem, fik han lyst til at gøre noget ved baroksituationen i Danmark, ja i hele det sydskandinaviske område. Sammen med to svenske musikere, oboisten Lars Henriksson og cembalisten Anders Danman, tog han initiativ til at danne et barokorkester, og det skulle altså vise sig at være en uhyre livskraftig ide. Concerto Copenhagen lever stadig i bedste velgående og har efterhånden opnået en status på linje med velrenommerede europæiske barokorkestre som The Academy of Ancient Music og Les Arts Florissants.
Dansk orkester med italiensk/engelsk navn og svenske musikere
Musikerne kom – og kommer stadig fra hele Skandinavien, navnlig Skåne har bidraget til strygergruppen, og CoCo har gennem årene samarbejdet med flere store internationale musikpersonligheder. Kvalitet, vitalitet og spilleglæde har fra første strøg været vigtigere end nationalitet, fortæller Nikolaj de Fine Licht til Claus Adam Jarløv:


Fremtiden
I 2008 var Concerto Copenhagen nede i en bølgedal rent økonomisk (læs mere) . Men stormen blev redet af, og i dag står orkestret stærkt med masser af spændende planer for fremtiden.
Samarbejdet med kunstnere som Andrew Laurence-King og Anne Sofie von Otter fortsætter, og i støbeskeen er der et nyt projekt med et af de helt store navne inden for barokmusik, den fremragende gambevirtuos og orkesterleder Jordi Savall.
Man vil kunne opleve CoCo ved flere koncerter, ikke kun i Garnisons Kirke i København, men i musikforeninger og kirker rundt i hele Danmark og dertil i orkestergraven på Operaen når det ældre repertoire kommer på plakaten.
CoCo vil også være at finde på store og små scener rundt omkring i Europa, og kommer der invitationer fra andre verdensdele, så tager de gerne af sted. I år står der for eksempel en Australienstur på programmet efter invitation fra Musica Viva.
Jubilæumsåret er i øvrigt udset til at rumme premieren på en nyskabelse i det danske uddannelsesmiljø: Academy of Concerto Copenhagen. I løbet af nogle dages seminar med tilhørende koncerter vil Lars Ulrik Mortensen og et par musikere fra orkestret formidle deres store viden om barokmusikalsk opførelsespraksis til studerende eller nyuddannede musikere der interesserer sig for 16-1700-tallets musik.
Alt i alt kan vi konkludere at 20-års-jubilaren Concerto Copenhagen lever og har det godt, og alt tyder på at barokglade koncertgængere også vil få glæde af orkestret de næste tyve år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar