mandag den 14. marts 2011

Hellere et lille, men lydhørt publikum

Den 24. februar var Maxim Rysanov solist i William Waltons bratschkoncert sammen med DR SymfoniOrkestret. Dagen før koncerten fik Claus Adam Jarløv en snak med den unge bratschist som er født i Ukraine, uddannet i Moskva og nu har en strålende karriere med udgangspunkt i London. Hør ham fortælle hvorfor bratschen – eller violaen – fortjener at komme frem i rampelyset, hvorfor han selv kom til at spille bratsch, og hvorfor klassisk musik burde forbydes!



Af Claus Adam Jarløv
Instrumentet der kom ud af skyggen
Bratschen har ikke altid været et instrument som levede i skyggen af de ”store” solostrygere, violin og cello, fortæller Maxom Rysanov:


En sportsvogn blandt bratscher
Maxim Rysanov spiller på en bratsch bygget af Giuseppe Guadagnini i 1780. Den en smallere om skuldrene end bratscher normalt er, og særdeles velegnet til virtuost spil:


Derfor spiller han bratsch
Maxim Rysanov var 10 år da han kom til Moskva for at blive violinelev hos en berømt lærer. Men læreren ville kun tage ham hvis han lovede efter nogle år at skifte fra violin til bratsch:


Er klassisk musik en døende kunstart?
Klassisk musik har en fremtid, men ikke for det store, brede publikum, mener Maxim Rysanov:


Fremtiden for Maxim Rysanov
Det er krævende at være en turnerende solobratschist, ikke mindst fordi man skal have et større og mere varieret repertoire end for eksempel violinister behøver. En del berømte violinister supplerer deres karriere med at dirigere. ”Men hvis jeg skal dirigere, skal jeg gøre det 100 procent, og det er jeg ikke klar til lige nu,” siger Maxim Rysanov:


Se Rysanov på scenen:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar