Alle børn er født med en spontan musikalitet, som kan være til glæde hele livet igennem.
Af Birgitte Antonius
Alle børn er født med en spontan musikalitet. En musikalitet som kan være til glæde hele livet igennem. Dette er grundlaget for bogen ”Barnet og musikken” som opfordrer til at bruge musikken som et meningsfyldt samvær mellem den voksne og det lille barn. Forfatteren Inge Marstal er til daglig professor i musikpædagogik på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og har udgivet mange lærebøger om musikmetodik. ”Barnet og musikken” er dog ikke en decideret undervisningsbog, men mere en række reflektioner over små børn og musik.
Den grundlæggende holdning er at barnet er mest modtagelig i sine første leveår. Derfor skal fundamentet for at kunne lære senere i livet, lægges i de første leveår. Faktisk kan man påvirke barnet allerede fra fostertilstanden ved at synge for det. I det hele taget er sang en vigtig faktor for barnets musikalske udvikling. ”Det at synge rører ved os på en ganske bestemt måde. Vi mærker, at vi er levende og har en sjæl(....) Børn, der synger, får selvtillid, bliver åbne, tillidsfulde og lydhøre,” skriver Inge Marstal i afsnittet om sang.
Hvad vil det sige at være musikalsk? Mange opfatter musikalitet som det at synge rent eller spille på et instrument. Men ifølge bogens forfatter og andre forskere er musikalitet et vidt begreb som rækker langt ud over selve musikken. Her opfattes musikalitet som noget der kan udvikles afhængigt af stimulation og vækstbetingelser. I dag er mange enige om, at musikalitet er noget, der udvikles. I første omgang af miljøet, i senere gennem kvalificeret undervisning. her har forældre og pædagoger et medansvar, for de er med til at vælge det musikalske sprog som barnet vokser op med.
Et andet emne som Inge Marstal tager grundigt fat i, er støjniveauet. I mange institutioner udsættes børnene for kraftig støj, og vænner sig til at råbe højt. Det gør ondt både psykisk og fysisk, og børnene har ikke altid mulighed for at sige fra overfor støj. Igen skal de voksne give barnet mulighed for nogle stille stunder alene, som kan hjælpe med at samle tankerne.
Desuden kan man læse om emner som musik og intelligens, bl.a. Mozart-effekten, tanker om musikundervisning for de mindste og musikkultur. Bogen er velegnet til både småbørns-forældre og pædagoger, samt alle andre der omgås børn i det daglige. Den er ikke en praktisk vejledning i musik og børn, men giver noget at tænke over. Specielt over emner som vedrører dagligdagen med småbørn. Bogen sætter sammenhængen mellem barnet og musikken i et lidt større perspektiv.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar