torsdag den 12. april 2018

Musikhistorier for børn

Kristian Leth som både er musiker, forfatter og radiovært, har været i pladeselskabet Dacapos bagkatalog og fundet 13 stykker musik af nyere danske komponister til albummet ’Vildtvoksende fantasier - Musikhistorier for børn’. Til hvert af stykkerne har han skrevet en lille fortælling som skal åbne børnenes ører for musikken. Musiklærer Anna Brønholt Hanash fra foreningen Genklange har lyttet og læst.



”Hør, noget magisk skal til at ske. Men vi ved ikke hvad det er.”
Sådan begynder den første af Kristian Leths 13 små fortællinger skrevet til 13 stykker musik af de danske komponister Per Nørgård, Poul Ruders, Pelle Gudmundsen-Holmgreen, Rued Langgaard og Vagn Holmboe.
”Med teksterne har jeg forsøgt at give lytterne noget enkelt at lytte efter. Noget der ikke er svært og skal forstås, et par stikord om musikken som man kan fokusere på. Før man ved af det, lytter man til klassisk musik,” siger han og fortsætter:
”Børns musikalitet er mere åben – og mere konsekvent på samme tid – end voksnes. Så de vil nok ikke være lige så skræmte som mange voksne der aldrig har hørt moderne kompositionsmusik. De vil have lettere ved at acceptere de anderledes lyde. Til gengæld vil de – ligeså fordomsfrit – også sige fra hvis de synes det er kedeligt. Eller bare gå i gang med noget andet. Så teksterne og de tretten stykker musik er forhåbentlig et udvalg der har en fortælling eller en stemning som børn kan relatere til.”
En anbefaling
Anna Brønholt Hansh er musiklærer, sangpædagog og tidligere operasanger. Hun formidler klassisk musik i børnehøjde hos Genklange og MusikAlliancen. Hun har lyttet til cd’en og skriver om den:
Vildtvoksende fantasier er en interessant og anderledes cd, der inviterer indenfor til leg og nysgerrighed børn og voksne imellem. Den lægger op til, at forældre sætter den på i hjemmet og udforsker dens musikalske og fantasifulde verden sammen.
Men jeg er umiddelbart mere inspireret som underviser end som forælder, da musikken kan være svær at gå til og derfor kræver en del pædagogisk arbejde fra den voksnes side. Derudover er musikken på cd’en meget forskellig fra hinanden og fungerer ikke som rolig baggrundsmusik.
Men som musikunderviser ser jeg straks en masse muligheder. Cd’en indeholder et bredt udvalg af nyere klassisk musik af danske komponister. Hvis jeg ville introducere mine elever i 3.-5. klasse for noget af denne musik, ville mit forarbejde blive lettet, da jeg her får serveret 13 forskellige stykker musik af forskellig længde, med inspiration til aktiv lytning fra teksterne.
Man kan måske overveje, om teksterne præsenterer en tolkning, som låser lytteren fast, men det kommer nok mest an på underviseren. Her kunne man måske bruge to arbejdsmetoder: Lade børnene læse nogle af teksterne, før de hører musikken og så arbejde med denne kobling, og lade børnene lytte til nogle af musikstykkerne, før de læser teksten for derved at skabe deres egne fortolkninger.
Med denne cd er der masser af mulighed for at udvikle pædagogisk materiale og også tværfagligt med for eksempel dansk (via tekstarbejde), musik (nyere klassisk musik) og billedkunst (andet kunstnerisk udtryk).
Teksterne til cd’en er skrevet af Kristian Leth og er meget poetiske, hvilket giver god grobund for tekstarbejde. Musikken præsenterer børnene for nyere klassisk musik, og her kan de måske endda selv prøve at skabe små musikstykker. Og til sidst ville børnene igennem en anden kunstform som billedkunst kunne udtrykke deres fortolkninger og oplevelser så frit og svævende, som de måtte ønske.
Alt i alt finder jeg materialet - både lyd- og tekst meget inspirerende, og jeg kan mærke idéerne vælte frem. Men mest som en mulighed for at indføre nogen i denne musik i det pædagogiske arbejde. Mindre som "hyggelytning" derhjemme. Jeg vil dog sige, at hvis jeg pludselig besluttede mig for, at mine børn skulle introduceres mere bevidst til denne genre, kunne det meget vel være med denne cd+ tekster som udgangspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar