Af Marianne Ryde
Monica Schmidt Andersen |
Livet som musiker er en lang eksamen. Det indså Monica Schmidt Andersen da hun i en meget ung alder startede på musikkonservatoriet som blokfløjtespiller. For hende har uddannelsen derfor ikke kun handlet om at mestre instrumentet, men også om at finde de mentale redskaber der kan gøre det sjovt at stå på en scene og formidle musikken til andre.
Sideløbende med soliststudiet på musikkonservatoriet, studerede Monica en master i psykologi for musikere på Sheffield Universitet hvor hun som speciale lavede en undersøgelse der viste at hun deler præstationsangsten med 94 procent af sine klassiske musikerkolleger. Så hun er ikke i tvivl om at der er basis for den virksomhed hun er ved at opbygge under navnet Performatorium - et laboratorium hvor hun underviser i hvordan man kan forebygge nervøsitet, blandt andet ved at arbejde med performance.
At se koncerten som en forestilling hvor musikken ikke står alene, er et af midlerne til at dæmpe angsten for at optræde - men samtidig kan det efter Monicas mening også give nyt liv til en stivnet klassisk koncertform:
”Mange mener at musikken taler for sig selv, men jeg synes tiden er løbet fra den tankegang, især i forbindelse med klassisk musik. Vi har så sindssygt gode indspilninger som man bare kan sætte sig hen og høre på sit gode anlæg. Derfor skal der være et ekstra lag når man kommer til en live-koncert, ligesom til store popkoncerter hvor der ikke bliver sparet på noget i forhold til sceneshow, lyssætning, konfetti osv. Alt er planlagt ned til mindste detalje. Det er det folk betaler for - ikke kun en afspilning af musikken.”
Tema og idé frem for hele værker
Monica spiller i mange forskellige ensembler og har som de fleste blokfløjtespillere både den ældre og helt nye musik på repertoiret. Men hun laver stort set aldrig en traditionel koncert med et program sammensat af et antal hele værker, og hun eksperimenterer med alt fra koncertformen over programmet til PR-materialet.
En nytårskoncert kan f.eks. være bygget op som en traditionel nytårsaften hvor musikken repræsenterer begivenhederne fra velkomstdrink og dronningens tale over 90-års fødselsdagen til champagne og raketter.
En børnekoncert med barokmusik kan foregå som en kamp mellem to mennesker der ’slås’ mens de spiller på livet løs. Og middelaldermusikken kan præsenteres i samarbejde med folk der gør historien levende med ord, dragter og måltider.
Også nyskrevet musik som mange har svært ved at kapere, blandt andet fordi de ikke umiddelbart genkender noget i den, kan i Monicas verden gøres tilgængelig; det er Trio Nebulas stjernekoncert et godt eksempel på. Trioen der består af blokfløjte, saxofon og slagtøj, har bestilt værker hos en række komponister som på forskellig vis spiller op til navnet Nebula, den farvestrålende tåge af støv og gas som solsystemer dannes ud fra.
Musikken indgår i et koncertformat som involverer astrofysikeren Anja Andersen. Hun er med på en videooptagelse hvor hun taler om rummet og har en samtale med komponisten Rasmus Zwicki om Saturns ringe som hans værk refererer til.
Koncerten har turneret rundt på flere hollandske observatorier, og Monica arbejder hårdt på også at komme til at vise den i Danmark.
”Det var jo nykomponeret musik hele vejen igennem, men publikum var helt med på det, netop fordi den var sat ind i en kontekst. Det var en fantastisk oplevelse. Hele koncerten var gennemplanlagt, og derfor var det på sin vis nemt at præstere. Hvis man ved hvad man skal, og hvilken oplevelse man vil give publikum, bliver man meget mere sikker,” siger Monica.
-----------------------------------------------------------
Monica Schmidt Andersen er blokfløjtenist og uddannet solist og musiker-performer fra Syddansk Musikkonservatorium i Odense.
Hun har desuden en kandidatgrad i psykologi for musikere fra University of Sheffield, England, hvor hun skrev speciale om musikalsk præstationsangst blandt klassiske og jazz-konservatoriestuderende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar