Hvornår har nyskrevet musik sidst haft så stort et publikum? Nok ikke på denne side af 2. Verdenskrig. Arvo Pärt fra Estland er noget så sjældent som en elsket, ja nærmest forgudet nulevende komponist. Hans musik er rolig, streng og næsten altid religiøs. Den er påvirket af middelalder- og renæssancemusik og derfor tilsyneladende ude af trit med tiden. Alligevel føler lyttere over hele verden sig dybt ramt af den.
Af Jens Cornelius
Pärts popularitet er blevet betragtet som et vendepunkt i vor tids musik. Den har vakt bred interesse for samtidsmusik, især baltisk musik, og har samtidig vist at det stadig er muligt at komponere religiøse værker.
Det var der ikke lagt op til da Arvo Pärt kom til verden i 1935. Han voksede op i den lille estiske by Rakvere. I 1940 blev Estland besat af tyskerne, og få år senere kom russerne og indlemmede landet i Sovjetunionen. Det indre fangenskab blev på godt og især ondt Pärts skæbne. Som ung komponist prøvede han hele tiden grænser af med vilde eksperimenter. I 1960 skrev han det første tolvtone-værk i Estland og fik en skrap reprimande for det. I 1968 blev han ligefrem fordømt da han skrev sit bekendende og meget radikale værk Credo.
I de næste otte år gennemgik Pärt en personlig og kunstnerisk krise, og da han kom ud på den anden side i 1976 var det som en forvandlet komponist. Han var konverteret til den russisk-ortodokse kirke og lagde sin vilde collage-stil bag sig til fordel for en ny skriveteknik der var inspireret af middelaldermusik. Han kaldte det tintinnabuli, latinsk for ”små klokker”.
Tintinnabuli-musikken virker så enkel, men er skrevet med enorm præcision efter benhårde dogmer. Ved første lytning virker den ikke ret kompleks, og derfor hører man den gerne igen. Efterhånden åbner der sig en verden af skjulte dybder og en fornemmelse af noget evigt. Pärt selv siger at en enkelt tone der spilles smukt, kan være nok. Den higen efter enkelhed er til Pärts overraskelse blevet modtaget af vores hektiske samtid som manna fra himlen.I 1980 rejste Arvo Pärt til Vesten, og siden har han næsten udelukkende skrevet vokalmusik til religiøse tekster. Den munkelignende komponist er notorisk sky. Han giver så godt som aldrig interviews, men henviser i stedet nysgerrige til sine partiturer og til de gamle kirkefædre. I praktiske gøremål støtter han sig ofte til sin kone og sine nærmeste kolleger når der skal tages beslutninger.
Han er i dag 72 år, komponerer stadig, og er for få år siden flyttet tilbage til Tallinn. Her agtes han som den fortabte søn, som Estlands mest berømte person og som lidt af en helgen.
For de rigtig nysgerrige anbefales hjemmesiden www.arvopart.org der rummer en komplet oversigt over Pärts værker, indspilninger, opførelser og litteratur.
Pärt på cd
Ingen nulevende komponist får indspillet sine værker så flittigt på cd som Arvo Pärt. Hvor skal man ende og begynde? Optakt foreslår her fem cd’er der tilsammen danner et fornuftigt billede af Pärts magiske musik.
Tabula Rasa
Gidon Kremer & Tatjana Grindenko, violin. Keith Jarrett og Alfred Schnittke, klaver
Det Litauiske Kammerorkester. Dirigent: Saulius Sondeckis.
ECM 1275
Den første vestlige cd med Pärts musik kom i 1984 og er en sand klassiker. Den indeholder tre af hans bedste værker i indspilninger der roligt kan kaldes historiske. Fratres spilles af Gidon Kremer på violin og Keith Jarrett (!) på klaver og høres også i en version for 12 celloer. I mesterværket Tabula Rasa spiller Kremer sammen med bl.a. komponisten Alfred Schnittke. Værket er indspillet mange andre gange, og nogle er teknisk set mere præcise, men denne cd har en enestående nerve.
Te Deum
Det Estiske Filharmoniske Kammerkor & Tallinn Kammerorkester
Dirigent: Tõnu Kaljuste
ECM 1505
En af de smukkeste Pärt-cd’er der endnu er lavet. Den indeholder bl.a. det overjordiske Te Deum og Pärts mest udbredte stykke, det lille Magnificat for kor. Det Estiske Filharmoniske Kammerkor og dirigenten Kaljuste er Pärts gode venner, og de har nærmest fungeret som en del af hans komponistværksted. På denne cd er de på deres absolutte top, og optagelsen er yderst stemningsfuld.
Symfoni nr. 3
Det Estiske Nationalorkester
Dirigent: Paavo Järvi
Virgin Classics 545 501 2
Det eneste værk Pärt skrev mens han i 1970’erne tog en tænkepause på flere år og udviklede sin særprægede tintinnabuli-stil, var hans Symfoni nr. 3. Man kan ane hvad der er på vej, for symfonien er stærkt inspireret af middelaldermusik. Først og fremmest er det dog et sjælfuldt, tragisk værk som folder sig langsomt og enkelt ud. Symfonien er indspillet flere gange, men på cd’en her får man også et godt udvalg af hans kendteste orkesterstykker i tintinnabuli-stil, bl.a. Cantus in memoriam Benjamin Britten og Festina Lente (”Skynd dig langsomt”)
Da Pacem
Det Estiske Filharmoniske Kammerkor
Dirigent: Paul Hillier
Harmonia Mundi HMU 907401
Arvo Pärts musik for kor a capella er noget af hans mest karakteristiske. Denne cd fra 2006 har vundet flere priser for den meget fine udførelse af Pärts korværker fra de sidste 10-15 år. De er til religiøse tekster på forskellige sprog, for Pärt har skrevet musik til kirker og kor i både Rusland, Tyskland, Italien og England.
Alina
Alexander Malter, klaver & Vladimir Spivakov, violin, m.fl.
ECM 1591
En helt særlig, hypnotiserende plade der nærmest er et selvstændigt kunstværk. Den indeholder to af Pärts enkleste stykker: Spiegel im Spiegel og Für Alina, det allerførste stykke Pärt skrev i sin berømte tintinnabuli-stil. Stykkerne spilles skiftevis og danner en ring – som sikkert bliver forstærket hvis man sætter cd-afspilleren på Repeat.
Arvo Pärt – A Portrait
Div. medvirkende
Naxos 8.558182-83 (2 cd’er)
Vil man nemt, hurtigt og billigt få en fornemmelse af Arvo Pärts musik, har Naxos udgivet en anbefalelsesværdig portræt-cd. Der er et meget fornuftigt udvalg af hele værker og enkeltsatser og et tykt teksthæfte (på engelsk) der er den mest tilgængelige ”bog” der endnu er skrevet om Pärt. ½
Ingen kommentarer:
Send en kommentar