onsdag den 1. februar 2012

Samarbejde frem for grænsestrid

Torsdag den 19. januar mødtes kulturminister Uffe Elbæk med en række af musiklivets aktører, og her meldte et stort set enigt musikliv ifølge ministeren tilbage, at i lyset af den nuværende økonomiske situation var det ikke nye penge man skulle gå efter. Men derimod skulle man satse på et langt mere intensivt samarbejde mellem alle aktører på musikscenen.

I en kommentar til en artikel i Information, Elbæks dilemma, skriver Uffe Elbæk:

”Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg var klar til at lave en mere markant prioritering. Men omvendt har jeg også meldt ud fra dag et, at jeg ville vente med at konkludere noget som helst, før det allersidste (af en lang række) dialogmøder med musiklivets aktører var afviklet. På dette sidste møde (der fandt sted den 19. januar), var det stort set et enigt musikliv der meldte tilbage, at i lyset af den nuværende økonomiske situation, var det ikke nye penge man skulle gå efter. Men derimod skulle man satse på et langt mere intensivt samarbejde mellem alle aktører på musikscenen. Hvis jeg ikke tog bestik af den udmelding, ville jeg - efter min egen målestok - ikke være min opgave som minister voksen. Så jeg står overhovedet ikke overfor et grimt dilemma. Jeg står derimod overfor at skulle løse en spændende opgave sammen med alle aktører på musikscenen. Nemlig hvordan man får maksimalt ud af de penge der i dag er afsat til musiklivet i Danmark, ved at få parterne til at arbejde endnu mere ambitiøst og målrettet sammen.”

Det ser ud til at landsdelsorkestrene foreløbig overlever, men ellers er det et åbent spørgsmål hvordan pengene skal fordeles - det bliver spændende. Det lader i hvert fald til at der bliver lyttet på ministerkontoret.

SNYKs hjemmeside kan man læse om hele forløbet fra Elbæks oplæg til en musikhandlingsplan til den seneste udmelding om mere samarbejde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar