tirsdag den 17. december 2013

Messias. Fuldt påklædt.

Komponisten
Händel havde været en glad mand den dag Den Europæiske Union blev skabt. For han var om nogen super-europæer. Født i Tyskland, brugte det meste af sin ungdom med rundrejser i Europa for til sidst at blive engelsk statsborger. Han voksede op i den tyske by Halle med en far, der officielt var kirurg, men tjente størstedelen af sin indkomst ved at sælge spiritus på sortbørsmarkedet. Som så mange andre fædre havde han store ambitioner på sønnens vegne. Han skulle da være jurist! Selv om Händel junior allerede som lille viste store musikalske evner. Men det der musikhalløj var der da ingen fremtid i. Det lykkedes alligevel for Händel at trodse faren og musikken kom til at fylde hele hans liv. Han rejste Europa tyndt, hvor han ændrede fornavn fra Georg til det mere kække Giorgio og altså til sidst endte i England, hvor han igen skiftede navn til det ædle George. Det lykkedes ham, at blive så populær i England, at det engelske hof tog ham under sine vinger. Ikke dårligt, hvis man vil skabe sig en karriere. Han blev en populær mand og især hans operaer og oratorier spillede en afgørende rolle i hans mangeårige karriere. Et af de oratorier er Messias.

Og nu til Messias
Et oratorium kan nok hurtigst beskrives som et værk, der har alt det som en opera også har, men uden kulisser, skuespil eller kostumer. Det er ren og skær musik. Handlingen tager ofte udgangspunkt i en bibelsk fortælling, og Messias er ingen undtagelse. Det handler ganske enkelt om Jesus og hans betydning for kristendommen.
Händel skrev Messias på bare 24 dage. Værket havde premiere i Dublin i 1742 med et kor bestående af 26 drenge og blot 5 mænd. De følgende 10 år ændrede Händel værket hver eneste gang det skulle opføres, hvilket var af helt praktiske hensyn. Der blev nemlig hver gang taget højde for, hvilke sangere der nu lige var til rådighed det år. Men også fordi der var steder i værket, hvor samarbejdspartnere ganske enkelt ikke syntes, at det var godt nok. Fortællingen i Messias er brudstykker fra biblen sammensat af Charles Jennens, der var Händels ven og en forholdsvis kendt tekstforfatter på den tid. Jennens havde den store udfordring, at der siden 1500-tallet i England havde været forbud mod at bruge Jesus som figur på en scene. Det skulle ikke være nemt. Derfor kredser fortællingen om Jesus, men han er faktisk slet ikke personligt med.

Det svære valg
Der er lavet tonsvis af indspilninger af Messias, så der er virkelig noget for enhver smag. Selv vil jeg klart anbefale versionen med Paul McCreesh og Gabrieli Concert. Den rører mig hver gang jeg hører den, både fordi det er smukt, men også på grund af det til tider hæsblæsende tempo. Youtube har her forrådt mig lidt, men jeg har til gengæld fundet en anden god version. Her er det med The Kings College Choir. Man går altså aldrig galt i byen med engelske kor. Jeg kan især godt lide, at man har en fornemmelse af, at der er taget hensyn til teksten, hvilket efterhånden er ret sjældent. Koret ved simpelthen, hvad det er, de synger om! Det er måske lidt svært at se, at det virkelig er en glædens dag, men musikalsk set så jubler koret virkelig (fx ved 1.17). Man kan høre på dem, at de synes, det er vidunderligt, at det lille Jesusbarn er blevet født. Kvinderne er skiftet ud med drenge, hvilket giver det hele en lethed som klæder musikken vældig godt. Rigtig god fornøjelse og rigtig god jul.




Af Esther K. Jarløv

Ingen kommentarer:

Send en kommentar