Violinisten Nigel Kennedy – ham med håret og en hang til at tage bladet fra munden – beskylder i en programnote i forbindelse med en Proms-koncert sine violinkolleger for at placere Johan Sebastian Bachs musik i en ghetto for fortænkt musik. Han mener at mange der siger de spiller ”autentisk”, reducerer Bach til noget rent skematisk og teknisk uden sjæl, lidenskab og dynamik.
Nej, så foretrækker han sin gamle lærer, Yehudy Menuhin, som efter hans mening kunne trække Bach op på et fantastisk spirituelt niveau.
Men er det nu en fair bedømmelse af de såkaldt autentiske opførelser? Har de ikke netop været med til at finde passionen og sjælen frem i barokmusikken og gøre den levende og vedkommende for et nutidigt publikum?
På YouTube finder man selvfølgelig flere klip både med Kennedy, Menuhin og en stribe musikere der dyrker den ”autentiske” stil. Vi har fundet nogle af dem frem:
Nigel Kennedy spiller og taler om Bach
Se artikel i The Guardian om Nigel Kennedys udfald mod ”autentikerne”
Yehudi Menuhin og David Oistrakh spiller Bach
Samme værk – to fortolkninger
Carmignola e Sonatori, Bach A-mol koncert, 3. sats og Nigel Kennedy og Irish Chamber Orch., Bach a-mol koncert (3. sats, ca. 11.30 sek. henne)
Endnu en ”autentisk” fortolkning
Tilbage til optakt.com
Ingen kommentarer:
Send en kommentar