onsdag den 1. november 2017

Optakt fylder 10 år

Den 1. november er det 10 år siden gratisavisen Optakt udkom for første gang. Vi benytter anledningen til at vende blikket indad for en kort bemærkning og fortælle lidt om Optakt og os selv.

Af redaktør og journalist Marianne Ryde og initiativtager og udgiver Hannah Kvetny

Den 1. november 2017 er en ganske særlig dag for Optakt. Det er nemlig lige præcis 10 år siden det første nummer af musikavisen Optakt så dagens lys. Forud for denne dag lå mange måneders forberedelse: grundige forundersøgelser, samling af det helt rigtige hold af skribenter og samarbejdspartnere, lange to-do-lister, endnu længere lister med kontaktinformationer, udveksling af inspiration, afprøvning (og forkastning) af idéer, diskussioner om detaljer såsom farver, skrifttyper, forsidelayout og meget mere. Deadline var fastlagt, og den nærmede sig i sidste ende med foruroligende fart. Vanvittigt spændende var det at se den første udgave af avisen på tryk.

Hvad ville vi egentlig med Optakt?

Spiren til idéen opstod i mit hoved et godt stykke tid før udgivelsen af det første nummer. Inspirationen kom fra to forskellige kilder: det klassiske gratis musikmagasin Crescendo i Tyskland og det danske gratis musikmagasin GAFFA. Bemærk ordet ’gratis’. Det var idéen at der skulle være et klassisk musikmagasin som var tilgængeligt for alle. Man skulle falde over det, når man alligevel var på biblioteket, til koncert eller i teatret. Det skulle ligge der og friste med et godt billede på forsiden, et par fængende overskrifter og så en række små og større artikler som kunne læses uden den helt store musikvidenskabelige forudsætning.

Håbet var at det kunne skabe interesse både hos dem der i forvejen var glade for klassisk musik, og hos dem der endnu ikke havde opdaget det.

Hvem er jeg?

Jeg er et eksempel på en af dem, der ikke har taget den lige vej fra uddannelse til fast arbejde med udsigt til pension. Jeg læste musikvidenskab på Københavns Universitet og var vild med det. Jeg elskede at lave koralharmoniseringer, spille prima vista og dykke ned i harmoniske analyser. Men jeg var knap så forberedt på arbejdsmarkedet da jeg endelig blev færdiguddannet.

Efter et par år som gymnasielærer vendte jeg på en tallerken og kastede mig ud i en uddannelse inden for regnskab. Og jeg elskede det: debet og kredit, likviditetsstyring, regnskabsanalyser og regneark (ja, i begyndelsen var det nu bare ternet papir). Har de to ting noget med hinanden at gøre? For mig har det.

Jeg er stadig musiker, jeg spiller cembalo, og mit nodeark består ofte blot af en baslinje med tal under, og ud fra det skal jeg kreere smuk musik. Som regnskabsmenneske dykker jeg ned i detaljen og ser mønstre i talrækkerne som fortæller mig en historie.

I mange år dyrkede jeg musikken ved siden af mit arbejde som regnskabskonsulent, og i en sen alder fik jeg en umanerlig trang til endnu en uddannelse og til at tage fat i musikken fra en helt ny vinkel – og det blev så til musikavisen Optakt.

Fra trykt avis til webmagasin

Optakt blev trykt hver måned i halvandet år, og det var en fantastisk og travl tid. Det var også en økonomisk svær periode hvor finanskrisen ramte mange forskellige brancher hårdt. Det blev åbenlyst at vi ikke kunne fortsætte den dyre drift med trykning og distribution, og vi valgte derfor at satse på et webmagasin.

Her skulle vi ikke starte fra grunden, for vi havde helt fra begyndelsen haft optakt.com sideløbende med den trykte avis. Vi havde også et stort publikum som kendte os fra de trykte aviser, og det er en stor fordel når man er online hvor man ellers nemt kan drukne blandt alle de mange andre online-tilbud.

Websitet er dejlig fleksibelt. Vi lægger nyhederne på løbende, og når vi har nyheder nok, så udgiver vi et nyhedsbrev. Websitet giver mulighed for at lægge lyd og billeder på så vi kan vise videoer, og vi kan lægge interviews ud med lyd, så læserne kan høre musikere fortælle og spille musik.

Vi kan langt fra dække alt hvad der foregår i det klassiske musikliv, men vores kalender afspejler heldigvis koncertlivet i hele landet, og vi har også interneret P2’s koncertkalender på sitet. Derudover forsøger vi at pege på det der skiller sig lidt ud, afprøver nye koncertformer, nyt repertoire eller i det hele taget giver nye vinkler på den klassiske musik. Af og til får vi fat i en bog eller cd som vi har lyst til at anbefale, og vi har næsten altid et godt rabattilbud.

Men først og fremmest taler vi med en masse spændende, nytænkende og vanvittig dygtige musikere - unge og gamle, sangere og instrumentalister, komponister og iværksættere. Mennesker med en passion og idérigdom ud over det sædvanlige som på hver deres måde bidrager til at holde den klassiske musik levende og nærværende.

En del nyheder bliver selvfølgelig uaktuelle efter et stykke tid, men optakt.com er også et arkiv af artikler fra de ti år der er gået, og vi kan kun opfordre til at gå på opdagelse i samlingen.

Hvem er redaktøren?

Det var en dejlig dag da Hannah for godt ti år siden spurgte om jeg ville være med til at starte en klassisk musikavis. Vi havde læst musikvidenskab og skrevet speciale sammen, så jeg vidste at vi kunne samarbejde og var i stand til at få det bedste frem i hinanden.

Jeg var altså ikke et øjeblik i tvivl om at svaret var ja, selv om også jeg havde forladt musikken som levevej og arbejdede i en mildest talt anden boldgade. Jeg var nemlig blevet kommunikationsmedarbejder på Danmarks Tekniske Universitet - en ingeniørvidenskabelig højborg hvor jeg egentlig ikke havde skyggen af forudsætninger for at forstå hvad de talte om.

Men jeg havde fundet ud af at det jeg egentlig brændte for, var at skrive og formidle - at møde dygtige og engagerede mennesker og bringe deres viden videre på en måde så den blev forståelig for folk uden forkundskaber på området. Og nu fik jeg chancen for at gøre det samme inden for mit gamle fag.

Interessen for klassisk musik deler jeg med mange ingeniører, har jeg efterhånden fundet ud af, og det har ikke været spor svært at forene de to verdener. Passionen og den dybe faglighed hos de mennesker der færdes i dem, binder dem sammen. Og jeg er meget glad for at være en del af dem begge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar