onsdag den 21. marts 2012

Vandt billetter og en stor oplevelse



Tænk at være så heldig at vinde billetter! Det var jeg, jeg vandt 2 billetter i en konkurrence på Optakts hjemmeside til en koncert i Garnisonskirken med Ars Nova og Paul Hillier Ensemble; Johannespassionen. Jeg har ikke vundet noget siden min datter for 25 år siden vandt en dag i Legoland, så det var jo festligt!
Ikke nok med at jeg skulle høre et fantastisk kor og et mindst lige så fantastisk ensemble, solister og under ledelse af en dirigent i topklasse, men jeg skulle selv deltage! Eller rettere, jeg skulle sammen med alle andre tilskuere synge med på koralerne; En rigtig sing a long happening. Wauw!
Koncerten startede kl. 16, men hvis man som jeg havde været inde på Ars Novas hjemmeside, så var man forberedt, koralerne var printet ud, og man mødte op ”i god tid”. Der var en forventningsfuld stemning i kirken, ”P2 klassisk” gik rundt og interviewede de heldige. Langsomt blev kirken fyldt op, og Paul Hillier dukkede op med partitur i hånden. Nu skulle der øves! De 11 koraler blev sunget igennem, med lidt fnisen her og der, men det tegnede lovende.
At inddrage tilskuerne i koncerten er for mig at se helt rigtigt tænkt. Alle ved hvor tilfredsstillende det er at synge med på julesalmerne i kirken juleaften, eller i Allsång på Skansen (hvis man altså er til det svenske). At føle at man er en del af selve begivenheden, selvom de udøvende uden tvivl ligeså godt kan selv! Det er prøvet før, og ikke kun Sing a long med Sound of Music i udvalgte biografer jorden over, men jeg oplevede fornylig en udsendelse fra UK med Sing a long Messiah, helt ubeskriveligt, sammenligneligt med Last Proms, eller værre!
Johannespassionen med medvirkende tilskuere var anderledes dansk (læs; afslappet), men ikke ringere! J.S. Bach, Johannespassionen; Jesus lidelseshistorie er ubeskrivelig smuk musik, og det blev endnu engang understreget at Bachs ruels it all, med denne koncert med et fantastisk velklingende Paul Hillier Ensemble, der på deres originalinstrumenter formår at uden overdrivelse og uden for store armbevægelser, bare spille så englene synger. Det er så smukt og det swinger, så man næsten ikke kan sidde stille. Når der så hertil kommer et kor som Ars Nova, så er man helt solgt! Renere kan det ikke gøres, og smukkere kan det ikke synges! – Hver en stavelse, hver en frase er på plads, alt er fuldendt.
Blandt solister hørte vi som Jesus Jakob Bloch Jespersen, og som evangelisten Julian Podger. Udover det sang korets medlemmer de øvrige solopartier, bl.a. Tobias Nilson i den smukke alt aria ”Von den Stricken meiner Sünden”, en rigtig fin kontratenor! I koralerne sang vi andre dødelige med, og det er da ikke så ringe endda; at få lov at synge sammen med Ars Nova! Kort sagt, en dejlig koncert!
Min anbefaling er; næste gang du ser Ars Nova og Paul Hillier Ensemble på plakaten; gå ind og hør dem! (selvom du selv skal betale billetten!) 
Anne Joss/marts 2012

Ingen kommentarer:

Send en kommentar